You are here: Home / Spelregler / MGO3 – Metal Gear Online – Regler och Speltips

MGO3 – Metal Gear Online – Regler och Speltips

Metal Gear Online är äntligen tillbaka! Många har väntat i åratal på att den här “tredjepersons skjutaren” skulle komma tillbaka. När servrarna för den förra versionen togs ner var det ett unikt inspel på online multiplayer-arenan som gick i graven.

Den gamla versionen av MGO var dels third person, vilket ger en annan struktur åt spelet än de mer vanligt förekommande “first person shooters” som Call ofd Duty och Battlefield. Men framförallt fanns det i MGO ett inslag av humor som många spelare uppskattade. Humorn tonade ner det fokus på vapen och våld som andra spel klamrar sig fast vid (se t ex artikeln om Last of Us här, ett jättebra spel men med inslag av extremt övervåld som förtar en del av spelglädjen).

Här går vi igenom regler och egenheter i de olika matchtyperna, berättar om löpande förändringar, och ger tips på hur man har roligt och blir grym på Metal Gear Online 3.

Allmänt

Klasser

När du bygger en gubbe (character) kan du välja från de tre klasser: Scout, Enforcer, eller Infiltrator. De har olika fokus som vi ska utreda senare.

Osynlighet

En knorr som definitivt särskiljer MGO3 från andra shooters är möjligheten att gå in i en nästan hundraprocentig osynlighet. Det ger oanade möjligheter till “stealth”. Inte minst ihop med tredjepersons-perspektivet gör det att du kan smyga omkring och lurpassa på motståndarna innan du slår till, kanske ur en oväntad vinkel.

Naturligtvis kommer osynligheten med vissa begränsningar. Dels är man trots allt inte helt osynlig, utan man syns ungefär som ett värmedaller i luften, och när man tar skada syns man betydligt mer än så. Precis som i gamla MGO kastar man också en skugga precis som vanligt om man rör sig i solen eller i skenet från en strålkastare. Sitter du still i skugga eller mörker är du däremot mycket väl maskerad.

Dels är osynligheten batteridriven, och batteriet laddas ur hela tiden. Du måste vara synlig igen medan batteriet laddas upp. Mängden laddning bestäms av vilken nivå du har valt på den nödvändiga abilityn “Stealth Cammo”, och högre nivåer tar mer plats i utrustningslistan så det ingår i den strategiska avvägningen när du skapar dina “gubbar”. Den här abilityn är knuten till den klass som kallas Infiltrator. Väljer du osynlighet har du alltså begränsad livskraft och begränsad eldkraft.

Avsvimmade kolleger

Ge dem en kamratlig spark så vaknar de snabbare.

Kartongen

Den gamla kartongen finns kvar, ett mycket märkligt påhitt från gamla MGO. Man har helt enkelt med sig en kartong som man kan krypa in och gömma sig i.

Men i MGO3 finns inga lösa kartonger utplacerade på kartorna, och det gör ju att kartongen inte blir något vidare gömställe. Det blir rätt uppenbart vad en kartong innehåller. Kanske kan kartongen lura någon på avstånd, eller om någon springer förbi och har uppmärksamheten riktad åt annat håll.

I gengäld har kartongen fått en annan funktion i MGO3. Genom att gå in i kartongen och sedan dyka ut ur den kan man komma ur en markering som motståndaren har lagt på en och som gör att man syns i motståndarnas informationssystem.

I MGO3 är kartongen en utrustningsdetalj som du kan välja eller välja bort när du utrustar din karaktär. Det lär väl visa sig hur många som vill använda kartongen.

Matchtyper

Bounty Hunt

Den gamla välkända Death Match men med en knorr. Varje lag har ett antal tickets som räknas ner för varje kill, så långt inget konstigt.

Men därtill kommer ett system med bounties som innebär att varje spelare har en bounty på sig, alltså ett “pris på sitt huvud”.

Din bounty räknas upp för varje kill som du åstadkommer. Den här bountyn kan motståndarna sedan ta ifrån dig, och den läggs då till deras tickets. Med andra ord, om du lyckas ta bountyn från en spelare med många kills, kan det förändra matchbilden totalt. Du får också individuella poäng när du utför en “fulton”.

Att ta någons bounty gör man med något som kallas “Fulton”. Det är en Close Quarter-teknik som innebär att du bedövar motståndaren och sedan skickar iväg honom eller henne upp i rymden med ett par ballonger. Se där ett inslag av den gamla goda MGO-humorn!

Innan ballongen ger sig iväg med dig hängande under sig, har dina medspelare möjligheten att skjuta ner ballongen och på så vis rädda dig och din bounty. I alla fall tillfälligtvis, för du ramlar oftast ner inte långt från samma person som nyligen band fast dig i den där ballongen. Kampen går vidare. Ett rafflande inslag i Bounty Hunt!

Cloak and Dagger

<senare>

Ändringar

<senare>

About Prof

Leave a Reply

Scroll To Top