You are here: Home / Speltips / Enarmade banditer har blivit finkultur (Thunderkick)

Enarmade banditer har blivit finkultur (Thunderkick)

Just nu pågår en utveckling som kan göra att vi får en förändrad syn på ett känt gammalt fenomen – de enarmade banditerna.

Datorspelen har redan gått från att vara leksaker mest för barn till att hålla en plats i kulturens mittfåra. Grafiken och musiken och även historierna som spelen bygger på har utvecklats mer och mer mot att bli fullvärdiga delar i en accepterad och etablerad populärkultur. Idag har vi recensioner av datorspel och tevespel i våra största dagstidningar.

Myntspelen har stått och stampat

Det har hittills inte gällt för enarmade banditer. Dessa automatspel, myntmaskiner, slots, har stått emot den typen av utveckling. De ses nog fortfarande rätt allmänt som slarvigt maskerad redskap för snöd vinning.Även när casinospelen för tio-femton år sen flyttade in i spelarnas datorer och gjordes om till “online slots” på hundratals nya nätcasinon över hela världen, tog de med sig sin gamla pling-plong-estetik in i den virtuella världen.Tillverkarna klamrade sig fast vid ett framgångskoncept. Färgglada symboler som snurrar, ringande och plingande ljudspår, rasslet av mynt – vad är det för fel med det? Laga inte det som funkar. Eller, sitt still i båten så länge det är pengar som forsar in genom springorna. Vilket de brukar göra i den konjunkturokänsliga casinobranschen.

Men nu händer det något.

Nu dyker det upp speltillverkare även inom casinosegmentet som siktar lite högre. Betydligt högre. Casinospel på nätet börjar faktiskt bli kultur. Skickliga hantverkare jobbar med detta här och nu. Och de sitter på svenska kontor. Det här är en svensk utveckling.

En svensk kulturprodukt

En av huvudaktörerna i den här rörelsen är svenska speltillverkaren Net Entertainment. Ordagrant “underhållning på nätet”. En passande term med tanke på de fantastiska spel som “NetEnt” har frambringat under de senaste åren.

Det är fortfarande samma hasardspel, men spelupplevelsen är en helt annan än den vi har vant oss vid. Grafiken och musiken har hunnit ikapp bondfångeriet och förvandlat det till en förstklassig multimediaupplevelse. Att spela bort en hundring har blivit fullvärdig underhållning.

Man behöver bara titta på några exempel för att förstå vad skillnaden mellan förr och nu består i.

Exempel på gammalt och nytt

Nytänkande, välgjorda spel från Net Entertainment:

Mer traditionella (men populära) spel från andra tillverkare:

Andra tillverkare än Net Ent har förstås fattat galoppen och försöker gå samma väg, med varierande framgång. Många har lyckats punktvis, och det snurrar ett antal spel därute som säkert kommer att hänga på Moderna Museet när den här utvecklingen ska dokumenteras i retrospekt.

Men i min uppfattning är svenska Net Ent helt klart världsledande när det gäller snygga och välgjorda “online slots”. De är duktigare på allt, tänker friare och vågar mer.

Casinospel in i finkulturen

En annan, betydligt yngre och mer oprövad speltillverkade inom casino heter Thunderkick. Även det är ett svenskt företag. De är helt nya, men det de har gjort hittills lovar mycket gott, det är faktiskt snäppet intressantare än Net Ent.

Med Thunderkick kan de enarmade banditerna ta steget in i kulturens finrum.

Ta bara en titt på de här två spelen och säg sen ärligt att de inte har en plats i samtidens kultursamtal:

Medan andra speltillverkare fortsätter att mata ut de vanliga (grabbiga) titlarna som cirklar kring fotboll och brudar, och som ser så tråkiga ut att man gäspar, och vars ljudspår tvingar en att stänga av ljudet, jobbar svenska spelutvecklare med att flytta myntspelen från Finlandsfärjan och krogens bakre rum rätt in i samtidskonsten.

Spelmekanismen då?

Med detta sagt, hur snygga och avancerade den nya tidens online slots än blir, står en sak kvar oförändrad: enarmade banditer är hasardspel.

Än så länge har vi inte sett några inslag av strategi eller intressant beslutsfattande i myntautomaterna på nätet. Det är inte något som är på gång heller. En sån utveckling är inte intressant för någon aktör i branschen.

Orsak? Det tar för mycket tid. Casinots intäkter varierar som insatsen gånger antalet snurr. Om snurren kommer mindre ofta, för att spelaren sitter och funderar, då förlorar casinot intäkter. Varför skulle de vilja det? Speltillverkarna tar provision på casinots intäkter och har därmed samma typ av incitament.

Å andra sidan, svenska King.com har bevisat att man kan tjäna fantasisummor även på skicklighetsspel på nätet. Deras Candy Crush Saga säljer för miljarder kronor på årsbasis. Trots att det i grunden är ett gratisspel! (Det handlar om så kallade in-game purchases, man kan köpa fördelar mitt inne spelet.)

Candy Crush Saga kan du läsa mer om här. Du kanske inte visste att det var ett spännande strategispel?

The bottom line?

Så, de nya kulturella automatspelen på nätet, är de mer populära än de gamla pling-plong-maskinerna? Säljer de bättre?

Inte säkert. Inte säkert alls. Men de är snyggare.

About Prof

Leave a Reply

Scroll To Top