You are here: Home / Speltips / The Last of Us Multiplayer – Så funkar poängsystemet

The Last of Us Multiplayer – Så funkar poängsystemet

Här går vi igenom hur poängsystemet fungerar i The Last of Us Multiplayer (heter även (Factions”).

The Last of Us är en “third person shooter” (TPS eller 3PS), alltså ett skjutarspel i tredje person, vilket betyder att man ser sin egen karaktär “utifrån” (Metal Gear Online, Uncharted, Red Dead Redemption). Detta till skillnad från “first person shooter” (1PS eller FPS), där man ser världen ur karaktärens ögon (Call of Duty, Counterstrike, Battlefield).

Börja gärna med att läsa mer om Third Person Shooter vs First Person Shooter här.

Poängsystemet – vårda din klan

Runt matcherna i The Last of Us finns ett intressant och ovanligt poängsystem. Det går ut på att locka nya medlemmar till din klan i den undergående värld där handlingen utspelar sig. Klanens storlek speglar din framgång i matcherna.

TIPS: Det rör sig inte om en klan som du har tillsammans med dina vänner. Det handlar inte alls om det. Det här är enbart ett poängsystem. Ett metaspel, kanske man kan säga.

Kan du överleva i 12 veckor?

I The Last of Us Multiplayer finns inga nivåer (levels) på det sätt vi är vana vid från Call of Duty och i stort sett alla andra skjutarspel. Istället är det din förmåga att hålla klanen vid liv som räknas.

Varje match i The Last of Us betraktas som en dag i klanens tillvaro. Sju matcher utgör en vecka. Spelet är upplagt kring “omgångar” eller matchserier bestående av 12 veckor, dvs 84 matcher.

Efter 12 veckor är en omgång i tävlingen avslutad. Då börjar du om från Vecka 1, Dag 1. Din klan är tillbaka på noll (med 5 medlemmar). Nu börjar en ny matchserie på 12 x 7 matcher.

Det här kan vara lite förvirrande om man är oförberedd, men häng med i svängarna här så kommer du se att det är ett väldigt fiffigt poängsystem.

TIPS: Att börja om från noll innebär inte att du förlorar några vapen eller skills. Det är alltså inte alls som att “go prestige” i Call of Duty.

Klanen växer – och krymper

Ju bättre det går i en match, desto fler nya medlemmar får klanen när matchen är slut. Om det inte gick SÅ bra, kan det hända att några klanmedlemmar blir sjuka. I värsta fall kan några av dem dö, och klanen minskar då i storlek.

Två mått på framgång

I The Last of US Multiplayer används två mått på din framgång:

  • Hur många 12-veckorsomgångar du har överlevt
  • Hur många medlemmar din klan har haft som mest

Max Clan Size

Ett av måtten på dina framgångar är det största antalet personer som du har haft i din klan. Det kallas “Max Clan Size” och listas i de marathontabeller (leaderboards) som finns inne i spelet.

Antal färdigspelade 12-veckorsperioder

Ett annat mått är hur många gånger din klan har överlevt till slutet av vecka 12. Det här anges med en rankingsymbol vid sidan av ditt namn i spelet.

Du börjar din karriär i The Last of Us med rankingsymbolen //. När du första gången lyckas överleva 12 veckor ändras symbolen till *//, och så vidare.

Totalt finns tio symboler, sen är den delen av din karriär över. Det motsvarar alltså 10 * 12 * 7 = 840 matcher. Minst. En hedervärd karriär utan tvekan.

Fler matcher i praktiken

Jag säger “minst” av två anledningar: Dels kanske din klan har råkat bli utplånad en eller flera gånger före vecka 12. Då börjar den 12-veckorsperioden om från vecka 1, och du kommer då att ha spelat mer än 84 matcher när du slutligen lyckas överleva den 12-veckorsperioden.

Dels kommer en viss andel av dina matcher vara “icke fullängd”. Antingen för att du lottas in i en pågående match. Den kommer då inte att räknas som en ny dag i din spelvecka. (Däremot kan du få nya klanmedlemmar och klara av dina specialuppdrag även när du kommer in mitt i matchen – en stor fördel).

Ibland kan det ju även hända att du lämnar en match innan den är slut. Mamma och pappa kanske ropar att maten är klar. Eller din bebis kanske vaknar och skriker. Du får strömavbrott. Internet pajar. Det finns en massa orsaker, men de har det gemnensamt att det är väldigt dåligt för din klan. Efter ett för tidigt avhopp kommer många av dina klanmedlemmar bli sjuka. Några kanske dör.

TIPS: Att lämna en match i förtid straffas hårt i The Last of Us Multiplayer.

Räkningen stämmer inte riktigt

Jag har noterat att siffran för antalet veckor inte riktigt stämmer. Jag har t ex varit i vecka 11 och haft nivå 25, vilket ju egentligen skulle vara omöjligt. Kanske räknas trots allt de matcher där man inte är med från början.

Det här gör ju att jämförlsen mellan nivån och antalet överlevda 12-veckorsperioder inte riktigt fungerar. I mitt fall hade jag nivå 25 och symbolen *// efter min första 12-veckorsperiod. Min klan hade inte dött ut någon gång och jag var på god väg mot min andra stjärna, men den borde ju komma efter vecka 24.

Jag har även sett en spelare med nivå 5 och symbolen *//. Det ska verkligen inte vara möjligt, och jag kan inte förklara det.

Kill/Death Ratio – ett annat framgångsmmått

I en del av spelets inbyggda topplistor, eller leaderboard, visas spelarnas K/D Ratio, alltså kvoten mellan hur många spelare du har

Notera att det handlar om executions, inte om Downs. En Down räcker inte för att få en Kill. Det måste inte vara en special execution, utan det räcker med att motståndaren verkligen dör på ett eller annat sätt. Bleedout, några extra skott från din skyddade position, med hjälp från en medspelare – alla sätt är bra. Skillnaden med en Special Execution är att du får extra Parts, vilket gynnar din klans hälsa och storlek.

I The Last of Us är dock Kill/Death Ratio inte ett mått som du kan sortera listorna efter. Det finns bara med som information.

För mig har K/D alltid varit ett huvudsakligt mått på framgång. Det är trots allt rätt meningslöst att räkna antalet Kills som en spelare har om man inte tar hänsyn till hur mycket det kostade att ta sig dit.

Jag gillade hur MGO (Metal Gear Online) gav 4 poäng för en Kill och drog av 3 poäng för en Death. Det leder till ett balanserat, intelligent spelande.

Parts per minute – ett officiellt poängsystem

I The Last of Us mäter spelet också hur många Parts du har tjänat per spelad minut. Parts är alltså spelets inbyggda valuta, som i sin tur avgör hur din Klan utvecklas via nya medlemmar, sjukdomar och dödsfall.

Det här måttet används i spelets inbyggda leaderboards, och därmed är det förstås ett officiellt poängsystem. Det är kanske det enda i Last of Us som liknar Call of Duty – du får poäng för Kills men förlorar ingenting på att själv bli dödad. Ett väldigt orealistiskt system enligt min mening, som gynnar spelstilen “springa och peppra” framför mer besinnande och spännande stilar med en mix av stealth, resurshantering, filantropi och vanlig kraftfull attack.

Du får också poäng för Revives och Healing och Special Executions osv, det ska erkännas.

Oavsett det, är det något fundamentalt fel med den här poängen. I topplistan kommer du vara omgiven av spelare som bara har spelat ett par minuter, totalt alltså, total speltid. De kanske har loggat in, haft sjukt flyt i sin första match och sedan skapat en ny användare. Jag vet inte, men det leder till väldigt ihåliga topplistor som inte ger så mycket.

Parts som du använder i matchen

Det här är värt att sägas mycket tydligt: Att du använder Parts inne i matchen skadar inte din karriär.

När du använder Parts för att köpa ammunition, rustning och extra vapen, påverkar det inte antalet resurser som du efter matchenm har samlat ihop till din klan, och som mäts av spelet och visas i topplistorna (se ovan).

Det här påverkas inte på något sätt, det är två helt skilda system.

Eller, om man vill, genom att använda resurserna inne i matchen ökar du de totala resurserna till din klan. Helt enkelt genom att de hjälper dig att prestera lite bättre i matchen. I genomsnitt.

Därmed kan man också säga att alla resurser som du har kvar oanvända när matchen tar slut är en outnyttjad potential till en större och friskare klan. Ett litet misslyckande. Men man ska ju inte vara rabiat.

About Prof

Leave a Reply

Scroll To Top